Groepdoorbrekend werken
Groep doorbrekend werken
In ons huidige onderwijsproces zitten de leerlingen niet alleen in hun eigen lokaal met hun eigen leerkracht, maar wordt er ook regelmatig gebruik gemaakt van andere ruimtes, zoals bijvoorbeeld het leerplein.
Dat betekent dat soms ook andere teamleden met de leerling (samen)werken.
De rol van de leerkracht wordt op zo'n moment uitgebreid voor meer leerlingen, dan alleen leerlingen uit hun eigen groep.
Voordelen die we middels deze werkwijze onder andere ervaren zijn:
- Meer eigenaarschap van de leerling bij de eigen ontwikkeling
- Meer aansluiten bij de onderwijsbehoefte van de leerling (bijvoorbeeld wel / geen instructie)
- Meer aansluiten bij de leerstijl van de leerling
- Meer mogelijkheden tot samenwerken en elkaar helpen
- Het onderlinge contact tussen alle leerlingen binnen een bouw verbetert
- Leerlingen leren reflecteren op hun processen en hun eigen handelen
- Hoge taakgerichtheid, betrokkenheid én opbrengsten
- Meer gebruik maken van talenten/ specialisme van de leerkrachten en leerlingen
Kortom, onze leerlingen leren om steeds meer verantwoordelijkheid te nemen en te dragen voor hun eigen ontwikkeling. Wij spreken dan over eigenaarschap. U als ouders/verzorgers en wij als school ondersteunen hen daarbij met elk onze eigen taak en verantwoordelijkheid.
In de ontwikkeling van onze leerlingen zijn zelfstandigheid en zelfredzaamheid dus essentieel. Leerlingen gaan steeds meer hun eigen ontwikkeling vormgeven. Wij als school stellen daarbij samen met leerlingen doelen op waaraan ze gaan werken. We reflecteren met leerlingen op hun leerproces en hun resultaten. Samen met de leerlingen maken we hun ontwikkeling zichtbaar. We zien dat dit erg motiverend voor hen werkt en onderlinge cognitieve verschillen zijn geen punt meer.
Ons doel is dat elk kind zich ontplooit tot een persoon, die in de huidige maatschappelijke samenleving zijn/haar weg vindt.